وقتی حرف از سرعت مطالعه میشه خیلی سریع موضوع کیفیت مطالعه توی ذهنمون طلایی میشه نمیدونم عضو کدوم دسته از بچه ها هستید فقط امیدوارم عضو اون گروهی که میگن هر کی تند میخونه درسو یاد نمیگیره نباشید که تصور خیلی غلط و در عین حال فکری هست که شما رو خیلی عقب نگه می دارد.

 

یه مثال خیلی جالبی راجب تند خوانی شنیدم که میگفت :

شما یه ماشینی که توی جاده حرکت میکند رو تصور کنید ،وقتی با سرعت 50 کیلومتر بر ساعت حرکت کند راننده با خیال راحت میتونه بیرون شیشه رو نگاه کنه به موزیک گوش بده و…اما زمانی که با 150کیلو متر حرکت کنه مجبوره چشمشو بدوزه به جاده و دیگه خبری از اون همه حواس پرتی نسیت
حالا چرا اینو گفتم چون درس خوندن هم مثل روندن چشممون روی صفحه کاغذه .زمانی که شما قراره سرعت مطالعه ات رو بالا ببری نباید فقط پات رو روی گاز فشار بدی بلکه باید مراقب جاده و خط های توی کتابت هم باشی.

 

چرا تند خوانی :

تند خوانی یک مهارته خیلی کاربردیه برای مدرسه ،کنکور ،دانشگاه ،خوندن کتاب های مورد علاقه و…پس با یادگرفتنش تو زمینه های مختلف خودمون رو جلو میندازیم و این جلو افتادن تو امتحان و کنکور خیلی بیشتر به چشم میاد .
برای امتحان و مخصوصا کنکور این مهارت به ما کمک میکنه خیلی زود تر بتونیم متن کتاب و درسنمامه رو یادبگیریم و توی ازمون بتونیم سریع صورت سوال رو بخونیم و گزینه ها رو برسی کنیم و این یعنی در زمان صرفه جویی میشه .
همون طور که توی مثال بالاتر توضیح دادم بالا بردن اصولی سرعت مطالعه منجر به بالاتر رفتن دقت و کارایی شما هم میشه .
اگر مشکل عدم تمرکز و حواس پرتی دارید در کنار بالا بردن سرعتتون تکنیک های افزایش تمرکز رو هم حتما برسی کنید .

 

دام های کند خوانی :

یک سری اشتباهات متداول وجود دارد که خود به خود مثل دست انداز جلوی سرعت حتی معمولی مطالعه را میگیرد که توصیه میکنم ابتدا انها را رفع کنید
برگشتن چشم به کلمات خطوط و پاراگراف قبلی دلیل اصلی هم عدم اعتماد به یادگیری هست راه کارش هم بالا بردن اگاهی به توانمندی ذهن هست لطفا قدرت ذهن خودتون رو دست کم نگیرید .اگر برنگشتن برایتان سخت است با استفاده از یک نشانگر مثل مداد خطوطی که خواندید را دنبال کنید تا برنگردید اما بعد از ترک عادت قبلی هر چه سریع تر استفاده از نشانگر را هم کنار بگذارید .
مغز انسان تند تر از بیان میتواند کلمات را بخواند یعنی با بلند خوانی و لب زدن کلمات سرعت کمتری خواهید داشت پس تمرین کنید که تنها با چشم کلمات را بخوانید .
موقع خوندن خطوط لازم نیست سرتون رو حرکت بدید چون این کار علاوه بر کم کردن سرعت و از اون مهم تر کمم کردن دقت باعث خستگی جسمانی هم میشه .

 

نکته اول :

زمان یکه ما به یک متن نگاه میکنیم دید متفاوتی داریم کسی که کند خوان است ممکن است در هر نظر تنها یک کلمه را با توجه بنگرد و بخواند اما فردی که هتند خوان است با همان یک نظر 5 کلمه را در کنار هم می خواند .این بالا بردن وسعت دید با دقت کاریست که تلاش داریم به ان دست یابیم .هر بار سعی کنید روی کلمات بیشتری متمرکز بشید تا دید وسیع تری پیدا کنید .

نکته دوم :

ابهام باعث کم شدن سرعت میشه زمانی که شما یک بنا و چارچوب کلی از مطلبی که در حال مطالعه اش هستید داشته باشید ذهن با خیال اسوده تری در این جاده گاز میدهد پس قبل از شروع مطالعه اتون یک نگاه روزنامه وار به سر فصل ها ،عناوین و شکل ها بیاندازید .

نکته سوم :

چشم شما باید بتونه به راحتی از کلمات عبور کنه و سرعت چرخیدن خود چشم هم مهمه حالا یه تمرین خوب اینکه کتاب رو برکس بگیرید و فقط سعی کنید خطوط متن رو دنبال کنید .
دقت کنید هدفمون خوندن کتاب نیست و کتاب رو برعکس میگیریم که چشممون به کلمات گیر نکنه و فقط بتونه سرعت دنبال کردن خطوط رو بالا ببره.

نکته چهارم :

این قانون هم برای سرعت مطالعه و هم انجام هر کاری کاربرد داره اینکه به هر چیزی هر قدر زمان بدی همون قدر طول میکشه .مثل وقت هایی که مهمون داره میاد و سریع خونه رو جمع میکنید در حالی که معمولا ساعتی ازمون وقت میگیره.
برای خوندن درس هم برای خودتون محدودیت زمانی قائل بشید .قرار نیست با سری اول تمرین تند خوانی سرعتمون چند برابر بشه .
اول بیاید ببینید یک صفحه از مثلا درسنامه شیمی برای شما چند دقیقه خوندنش طول میکشه مثلا سری اول بوده 10 دقیقه برای صفحه دوم شما سعی کنید توی 9 دقیقه بخونید و بعد داین رو هی کم و کم تر کنید .
علاوه بر زمانی که برای هر صفحه مد نظر گرفتید برای بازه مطالعه اتون هم باید حجم درسی در نظر بگیرید مثلا اگر قراره یک ساعت زییست بخونید برای خودتون مشخص کنید که تو این یک ساعت چند صفحه یا چه تعداد تست باید پیش رفته باشید.

نکته پنجم:

گاهی ما در دلمان کلمه به کلمه پیش میرویم با اینکه لب نمیزنیم یا بلند بلند نمی خوانیم برای دفع این خودخوانی درونی هنگام مطالعه با چشم ارام بدون ایجاد مزاحمت اممممممم بگویید در این حالت نمی توانید در دلتان بخوانید و تمرکزتان معطوف متن می شود.

نکته ششم :

مطالب را دسته بندی کنید و اگر می شود از مطلب سخت تر به اسان تر بخوانید تا زمانی که انرژی بیشتری دارید سخت تر ها را بخوانید. در زمن زمانی که شما در ابتدا ذهن خود را با چالش های سخت تر مواجه میکنید مطالب بعدی به نظرتان اسان تر و قابل فهم تر خواهد بود .
این نکته ظریف و فقط با نحوه چیدمان دروس تاثیر بسیاری بر سرعت مطالعه تان خواهد گذاشت .

نکته هفتم :

روش مطالعه هر درس را که بلد باشید بهره وری شما در هنگام مطالعه افزایش خواهد یافت .سعی کنید روش مطالعه دروس را به خوبی در حین مطالعه رعایت کنید و اگر بلد نیستید به دنبال یادگیری انها باشید.